En dan?

Gisteren ging er bij ons een koe dood. Een dame die dusdanig ziek was, dat de behandeling die gestart was niet aansloeg. Het hoort helaas bij het boer zijn. Dieren komen en dieren gaan. Als een van onze dieren dood gaat, gaat ons dat aan het hart. Deze dame liep al bijna 9 jaar in onze stal, wat maakt dat je zo’n dier echt mist in je kudde. Ook onze kinderen weten dat er af en toe een dier dood gaat, zij weten hoe dat er uit ziet en wat er met het dier gebeurd.

Nadat een koe dood is gegaan, leggen wij haar op een wagen. De rendac (destructiebedrijf) wordt gebeld, om het dier op te halen. Het dier wordt meestal de volgende dag al opgehaald. Met het weekend er tussen kan het twee dagen duren, maar langer is bij wet verboden. We zijn verplicht het dier af te voeren, zo weet het ministerie waar het dier gebleven is. We mogen dus niet zelf een gat graven, al denk ik dat mijn boer daar ook niet op zit te wachten. Het kadaver moet aan de weg worden gezet, moet afgedekt zijn en makkelijk bereikbaar zijn voor de chauffeur. De dieren worden aan de weg aangeboden, zodat de vrachtwagen niet ieder boerenerf op hoeft te rijden. Zo wordt de verspreiding van ziektes zoveel mogelijk voorkomen. Ik vind dat best lastig, het dier ligt daar dan wel afgedekt, maar iedereen weet wat er onder dat zeil ligt.

Ik kreeg gisteren de vraag of de koe nog naar de slager gaat. Het antwoord daarop is heel simpel nee. Een dier dat ingeslapen of een natuurlijke dood sterft wordt absoluut niet meer voor consumptie verwerkt. Deze dieren worden vernietigd. Hoe dat proces in zijn werk gaat kun je, als je dat wilt, bekijken in de link. https://www.rendac.nl/over-ons/onze-werkwijze/het-proces

Gisteren was mijn schoonzusje met m’n neefjes op de boerderij. De oudste is net 6 en hij was erg nieuwsgierig naar die dode koe. Uiteraard mocht hij even kijken. Wat hem opviel was dat de koe toch wel heel erg groot was. Grappig, want hij is toch regelmatig bij ons in de stal, maar nu was de koe ineens heel groot. Van onze kids krijg ik eigenlijk nooit vragen, maar m’n neefje had er wel een paar. Waarom is de koe dood gegaan? Hoe oud was de koe? Maar ook, wat gebeurd er nu met haar? Al zijn vragen werden beantwoord, de laatste was voor mij de lastigste, want wat gebeurd er met de koe? Ons gesprekje ging als volgt.

“Tante Jacqueline wat gebeurd er nu met de koe? De koe wordt opgehaald door een grote vrachtwagen. “O en hoe komt die koe dan in de vrachtwagen?” De vrachtwagen heeft twee kleppen bovenop, die gaan open. Dan pakt de vrachtwagen met een grote knijper de koe op en legt die in de vrachtwagen.

Daarna werd het stil en speelde hij weer heerlijk verder met onze jongste. Voor mij was het klaar en ook voor hem leek het klaar. Tot ik ’s middags een berichtje kreeg van m’n schoonzusje, de kleine man was druk aan het tekenen geslagen. Hij tekende alles wat ik hem die ochtend verteld had. Mooi om te zien dat hij precies heeft begrepen hoe het werkt en dat op zijn eigen manier omzet in een super mooie tekening.

Liefs Jacqueline

Een gedachte over “En dan?

Plaats een reactie